lørdag 20. februar 2010

Hjemmeoppgave 5

Her har jeg brukt snitt- og plantegningene til å finne ut hvilke mål garasjen har.

Innvendig høyde på garasjen er 2500 cm. Utvendig bredde på garasjen er 6980 cm. Vinkelen på takkonstruksjon er 22 grader. Bredden på garasjeporten er 2510 cm. Bredden på vinduet er 1210 cm. Høyden på vinduet er 910 cm. Avstanden fra gulvet og opp til underkanten av vinduet er 1100 cm. Tykkelsen på garasjeveggene er 150 cm. Høyden på døren er er 2010 cm. Bredden på døren er 2510 cm. Innvendig lengde i garasjen er 5850 cm. Innvendig bredde i garasjen er 3700 cm. 

Målene på garasjen er 4000 cm x 6000 cm = 4 m x 6 m = 24 m^2

Denne oppgaven kan kombineres med fagene matte, naturfag og kunst og håndverk. Siden Rå skole ligger rett ved Laguneparken, kan man bruke dette området som utgangspunkt i en arkitekturoppgave. Området er under utvikling og man kan ta med elevene ned på området og finne smarte løsninger på videreutviklingen. Løsningene kan være naturfagbasert og fokusere på å ta vare på naturen i nærområdet. I tillegg kan det legges vekt på at bygningene passer inn i naturen.    

Kompetansemål fra kunnskapsløftet 2006

Læreplan i matematikk fellesfag 

Eleven skal kunne:

- analysere, også digitalt, eigenskapar ved to- og tredimensjonale figurar og bruke dei i samband med konstruksjonar og be... (10. årstrinn)

- utføre og grunngje geometriske konstruksjonar og avbildingar med passar og linjal og andre hjelpemiddel (10. årstrinn)

- bruke formlikskap og Pytagoras’ setning i berekning av ukjende storleikar (10. årstrinn)

- gjere overslag over og berekne lengd, omkrins, vinkel, areal, overflate, volum og tid, og bruke og endre målestokk (10. årstrinn)

Kompetansemål
Læreplan i kunst og håndverk

Eleven skal kunne:
- planlegge og bygge modeller av hus og rom ved hjelp av digitale verktøy og enkle håndverksteknikker (4. årstrinn)

- bygge modeller av hus i målestokk med utgangspunkt i egne arbeidstegninger (7. årstrinn)

- samtale om arkitekttegninger og digitale presentasjoner av byggeprosjekter, vurdere tilpasning til omgivelsene og skisse... (10. årstrinn)

-vurdere funksjonell innredning av rom, stil og smak og visualisere egne løsninger (10. årstrinn)

- forklare hvordan klima, kultur og samfunnsforhold påvirker bygningers konstruksjon, valg av materialer, form, uttrykk og... (10. årstrinn)