tirsdag 26. februar 2013

Grovt brød

Her har jeg bakt grovt brød. I mangel av brødform bakte jeg brødet i rund kakeform. Brødet er laget av sammalt hvete grov, hvetemel, solsikkekjerner, linfrø, sesamfrø, hakkede nøtter, havregryn, olje, litt salt, 1 ts. sukker, vann og fersk gjær. Jeg har laget det på slomp :) ca. 7 dl. sammalt, ca. 3 dl. hvetemel, ca. 4 dl vann. litt av alle frøene og nøttene som er i skapet. Først la jeg linfrøene i vann i ca. 30 min. Deretter varmet jeg vannet og oljen til fingertemperatur, rørte ut gjæren med en gaffel. Blandet alt det tørre i en bolle, tilsette væsken og lot kjøkkenmaskin blande godt i 10 min. Heving i 40 min. Etter at deigen var helt i formen lot jeg den heve i nye 40 min. Rett før steking penslet jeg med vann og strødde over havregryn. Stekte brødet i ovnen på 220 grader i ca. 20 min.