torsdag 21. mars 2013

Lyshus som skrur seg på i mørket

Her har jeg laget to leadlys inni husene som skrur seg på når det blir mørkt i rommet. Her har jeg først laget en skisse i papp, deretter tegnet skissen over på en plastikkplate. For å skjære ut huset brukte jeg tapetkniv og stållinjal. Det var veldig viktig å presse ned linjalen mens en skjærte. For at plastikken ikke skulle gli, brukte jeg to skrutvinger. Vinduene er først tegnet med linjal, deretter borret ut med borremaskin. Nå var det lettere å komme til med kniv for å skjære ut vindushjørnene. For å gjøre de beine har jeg brukt fil, pussepapir og varmluftspistol for å smelte det "lyse gule" fra pussingen slik at plastikken fikk lik farge. For å bøye til huset har jeg holdt plastikken over en varmestråle i 2 min. deretter kunne jeg bøye veggen i 90 grader. 3 av veggene er bøyd på varmestrålen, mens den siste kortsidveggen er limt fast med hurtiglim. Først tapet jeg utsiden med vanlig tape, deretter limte jeg med hurtiglim på innsiden og holdt i 15 sec. Sensoren er det borret et 3 mm. hull til på kortsiden slik at sensoren stikker ut gjennom veggen. Det gule huset har jeg pyntet opp til barnerommet. Taket har jeg kledd med stoff fra en pute, sommerfugelen er fra en beltespenne, gardinene er fra en papptallerken og knappene er limt på med limdots. En sNederste bilde ser du lyssensoren som registrerer når det er mørkt i rommet. En maskin til å bøye plastikk koster mellom 1500-1800 kr. Plastikkplaten i A4 størrelse koster 15 kr. For å få lyshuset tilkoblet strøm, har jeg loddet på en gammel Sony Ericson lader. Selve lead lampene og ledningene har kommet på ca. 10 kr. pr hus.